Gisteravond heeft de brandweer het blussen van enkele brandjes in de nieuwe tunnel en op het perron weer beoefend. Dit gebeurt in verschillende groepen en op diverse maandagavonden, zodat de brandweermensen allemaal weten hoe ze bij een calamiteit toegang tot de tunnel kunnen krijgen.
Dit is nodig omdat er zich in de tunnel ook tijdens de bouw ongevallen en/of branden kunnen voordoen.
Over ongeveer anderhalve maand zal de tunnelbuis voor het treinverkeer in gebruik worden genomen. Hierdoor moet de naastliggende noordelijke wegbuis ook berijdbaar en bereikbaar zijn voor de hulpdiensten om bij een calamiteit in de spoortunnel direct te kunnen ingrijpen.
In deze noordelijke wegbuis zullen tijdens de afbouw van de beide wegtunnels op diverse plaatsen, tussen de bouwmaterialen, zgn. opstelplaatsen voor hulpverleningsvoertuigen worden gerealiseerd.
Via deuren in de tunnelwanden kunnen hulpverleners zich toegang tot een andere tunnelbuis verschaffen, om zoals in dit geval een brand te kunnen blussen.
Ook is gisteravond naar de nieuw aangelegde bluswaterwinning gekeken.
De tunnels zijn voorzien van een waterleiding die onder druk kan worden gezet bij een brand op het spoor of één van de wegtunnels.
De brandweer kan op diverse plaatsen in de drie tunnelbuizen de slangen aansluiten om zo een brand van verschillende zijden te kunnen bestrijden.
Op de perrons aan weerszijden van het spoor zijn ook aftappunten gerealiseerd waar bluswater kan worden verkregen. Hier gaat het om zgn. droge blusleidingen.
Deze aftappunten kunnen van bovenaf het stationsplein door de brandweer zelf op druk worden gezet door middel van de voedingspunten die daar naast de nieuw geplaatste brandkranen zijn gemaakt.
Hierdoor kunnen 2 brandweermensen met een zgn. aanvalskorf via de trappen naar het 7 meter lager gelegen perron om daar de slangen aan te sluiten die zich in deze korf bevinden.
Dit bevordert een snellere inzet omdat er dan geen slangen uitgerold hoeven te worden vanaf het stationsplein via de trappen naar het perron.
Over enkele weken zullen er enkele grotere oefeningen op een zaterdag worden gehouden.
Henk schreef op 12-02-2013Hebben ze ook een wagen dat op de rails kan rijden
hihi schreef op 12-02-2013Ja een terrrrein wagen.
andere Henk schreef op 12-02-2013Jazeker, daar hebben wij het bandenaflaatsysteem voor!!
echte andere Henk schreef op 13-02-2013@andere Henk: Bandenaflaatsysteem? moeilijk woord, leg dat dan ook even uit zodat een leek het ook begrijpt. En uh.............niet onder andermans naam reageren he, da's niet netjes! Bij deze reageer ik in het vervolg dus maar met "echte andere Henk"
Tom schreef op 13-02-2013Leuke jongens, het is nog niet of ze steken het al in de brand. :) Kost een paar cent maar dan heb je ook wel een mooie speelplaats om te oefenen. @echte andere henk. Ze laten lucht uit de banden lopen.
nog weer een andere henk schreef op 13-02-2013is het niet aflaatbrandensysteem?
de Beste schreef op 13-02-2013gewoon een oude giertank klaar zetten enals er dan brand is gewoon die erdoor trekken
een oudere andere henk schreef op 13-02-2013Je ziet toch dat het nep vuur is
harm schreef op 13-02-2013Goed dat er geoefend word. Er zal straks maar iets gebeuren in de tunnel als hij in gebruik is, dan ben je ook blij dat er vooraf geoefend is.
Gerrit schreef op 14-02-2013Het zou goed zijn voor alle hulpdiensten om een grote oefening te houden zowel in het spoortunnel als de tunnel voor de auto`s
andetre henk, schreef op 14-02-2013gebeurd nog voor de opening van de spoortunnel! dit was nog de snuffelstage.
Frans uit het Dal schreef op 14-02-2013Een brandweerwagen kan voorzien zijn van een bandenaflaatsysteem. In zwaar terrein kan het noodzakelijk zijn om de bandenspanning te verlagen waardoor de grip op het terrein verhoogt. Met behulp van het bandenaflaatsysteem kan een vooraf ingestelde bandenspanning snel gerealiseerd worden. Daarnaast is het met dit systeem ook mogelijk om de bandenspanning weer snel terug te brengen op een normaal niveau. Dus de wagen kan eventueel over de biels rijden. Voor de brandweer geldt oefening baart kunst. De commentaren hierboven zijn over het algemeen een beetje lachwekkend. Er wordt door de brandweer geoefend om bij eventuele ongelukken daadkrachtig te kunnen optreden en dat voor de veiligheid van de reizigers. Mijn complimenten.
Anne schreef op 14-02-2013Frans uit het Dal. zo is't maar net!
Patrick schreef op 14-02-2013Goed uitgelegd Frans. Alleen dat bandenaflaatsysteem had ik nog nooit van gehoord. we gaan kijken op wikipedia.
henk schreef op 14-02-2013wa t wat is dan een aflaatbrief?moet je dieregelen via het katholieke geloof,of via de anw b? mag ik met deze brieven wel door de tunnels in italie?
Frans uit het Dal schreef op 15-02-2013aflaatbrief Schriftelijke oorkonde waarin een kwijtschelding beschreven staat van (tijdelijke) straffen in het vagevuur. De biechtvader kon de bezitter van de aflaatbrief eenmaal in zijn leven of bij diens sterven een volle aflaat verlenen. @Henk je maakt het nu wel een beetje te gek. Ik adviseer je een beetje respect te hebben voor hen die katholiek zijn.