De afgelopen weken is een deel van de nieuwe appelgroene letters NIJVERDAL op het station geplaatst. Dit werk kon ondanks de vorst grotendeels gewoon doorgaan.
Ondanks de vorst konden de appelgroene letters Nijverdal geplaatst worden.
Antracietgrijze coating
De panelen met de letters zijn heel groot: meer dan manshoog. Treinreizigers kunnen straks niet om dit herkenningspunt heen. De letters steken mooi af tegen de betonnen wand die een antracietgrijze coating heeft gekregen.
Gaaswerk voor eenduidige uitstraling
Als extra accent komt over de letters een gaaswerk. Dit lijkt op het gaas dat terugkomt in het hekwerk langs de betonnen tunnelbak en stationstraverse. Zo krijgen station en de stationsomgeving een eenduidige uitstraling in vorm, kleur en materiaal.
Strekmetaal voor veilig hekwerk
Het hekwerk langs de open tunnelbak en overgangen komt er voor de veiligheid. Maar dat betekent niet dat het er niet mooi uit hoeft te zien. De hekken zijn van strekmetaal, waarbij de gaatjes voor transparantie zorgen. De strekmetalen hekken hebben bovendien een gebogen vorm, zodat ze een eigentijdse uitstraling krijgen.
Mantelbuizen
Als de wegtunnel eind volgend jaar in gebruik gaat, zijn er tientallen systemen actief. Alle kabels en leidingen hiervan lopen door een imposant netwerk van rode mantelbuizen met een totale lengte van ongeveer 15,7 kilometer.
Door trekputten kunnen er gemakkelijk extra kabels en leidingen bijgetrokken worden.
Kabels voor meer dan 50 systemen
Enkele maanden terug is gestart met het ophogen van de tunnelvloer met zand om deze op het definitieve niveau te brengen. In dat zandpakket liggen de mantelbuizen. Hier doorheen lopen kabels en leidingen van bijvoorbeeld wegdetectie, de bediening van de slagbomen en verkeerslichten en andere tunneltechnische installaties. In totaal gaat het om meer dan 50 systemen.
Trekputten plaatsen
Bij de aanleg van de mantelbuizen en kabels en leidingen wordt al goed gekeken naar de toekomst. Zo komen er nu al meer mantelbuizen in dan nodig zijn als de tunnel open gaat. En door op bepaalde plaatsen een trekput te plaatsen – een betonnen blok waar mantelbuizen beginnen en aankomen –, wordt het mogelijk om later extra kabels en leidingen door de tunnel te trekken, zonder dat daar ingrijpende werkzaamheden voor nodig zijn.
Werk aan het station
Op en rond het spoor en het nieuwe station Nijverdal gaat nog veel gebeuren voordat het spoor tussen Raalte en Wierden op 4 maart buiten dienst wordt gesteld. Een overzicht van de werkzaamheden in opdracht van ProRail.
Het station krijgt steeds meer vorm.
Blikvangers
Een heleboel werk is de afgelopen tijd al verzet. Naast de aanleg van de nieuwe sporen springen vooral de vorderingen aan het station in het oog. Zo zijn echte blikvangers als de nieuwe luifel, de liftschachten en de trappen geplaatst.
Februari en maart
Het werk in de maanden februari en maart staat vooral in het teken van afbouw en testen. Zo moeten er op de perrons een omroepinstallatie, verlichting en klokken komen. En ook voor de veiligheid op en rond het station is nog werk nodig. Een greep uit de werkzaamheden:
Werk hervat na vorstperiode
Nu de temperaturen weer boven nul liggen, kan veel van het werk aan de Combitunnel worden hervat. Onder meer aan de zuidzijde van de Meijboomstraat. Als het weer dit toelaat gebeurt dit vanaf 4 februari.
Er wordt weer gewerkt aan de wegbruggen over de Regge en de nevengeul.
Werk aan de bruggen, tunnel en toerit
Door de vorst heeft veel werk de afgelopen weken geen doorgang kunnen vinden. Maar daar komt nu verandering in. Zo wordt er weer gewerkt aan de wegbruggen over de Regge en nevengeul, vrachtwagens gaan weer zand de tunnel inrijden en aan de westzijde, nabij Hotel Dalzicht, krijgt de toerit richting de tunnel steeds meer vorm.
Meijboomstraat opengebroken
De Meijboomstraat krijgt de komende periode zijn definitieve inrichting. Dan worden de Meijboomstraat (tussen het tunneldak en het parkeerterrein ter hoogte van Jan Mast) en Parkeerterrein Grotestraat Noord (vanaf de Meijboomstraat tot aan de diagonale brug van het Combiplan) opengebroken. De tijdelijke oversteek blijft voor fietsers en voetgangers bereikbaar.
Fietstunnel Kruidenlaan
De voorbereidende werkzaamheden voor de afbouw van de fiets- en voetgangerstunnel Grote Alleepad, bij de voormalige Kruidenlaan, gaan beginnen. Het eerste werk betreft het verleggen van kabels en leidingen en explosievenonderzoek.
REKO aan de slag met stationsomgeving zuid
In de tweede week van februari begint het grondverzet- en wegenbouwbedrijf REKO met de eerste fase van de herinrichting van de stationsomgeving aan de centrumzijde.
De omgeving aan de zuidzijde van het station wordt ingericht. Klik op de afbeelding voor de volledige kaart.
Bruggen, fietsenstalling en keerlus
De werkzaamheden, die naar verwachting half maart klaar zijn, bestaan uit:
(Nieuwsbrief Combiplan Nijverdal 1 februari van Rijkswaterstaat)
Tom schreef op 02-02-2013Ik denk dat Nijverdal het straks mooi voor elkaar heeft. Nu nog een snelweg naar Zwolle. :)
Marije schreef op 04-02-2013Kan ik uit de laatste zin opmaken dat we half maart weer over de G. van der Muelenweg kunnen rijden? Daar zou ik heel blij mee zijn.
gast schreef op 04-02-2013nu de winkels nog een keer vol whahaha