Vorderingen werkzaamheden combiplan 1 februari

Datum: 02-02-2013

De afgelopen weken is een deel van de nieuwe appelgroene letters NIJVERDAL op het station geplaatst. Dit werk kon ondanks de vorst grotendeels gewoon doorgaan.
 

 

 

 

 

Ondanks de vorst konden de appelgroene letters Nijverdal geplaatst worden.

Antracietgrijze coating

De panelen met de letters zijn heel groot: meer dan manshoog. Treinreizigers kunnen straks niet om dit herkenningspunt heen. De letters steken mooi af tegen de betonnen wand die een antracietgrijze coating heeft gekregen.

Gaaswerk voor eenduidige uitstraling

Als extra accent komt over de letters een gaaswerk. Dit lijkt op het gaas dat terugkomt in het hekwerk langs de betonnen tunnelbak en stationstraverse. Zo krijgen station en de stationsomgeving een eenduidige uitstraling in vorm, kleur en materiaal.

Strekmetaal voor veilig hekwerk

Het hekwerk langs de open tunnelbak en overgangen komt er voor de veiligheid. Maar dat betekent niet dat het er niet mooi uit hoeft te zien. De hekken zijn van strekmetaal, waarbij de gaatjes voor transparantie zorgen. De strekmetalen hekken hebben bovendien een gebogen vorm, zodat ze een eigentijdse uitstraling krijgen.

 

Mantelbuizen

Als de wegtunnel eind volgend jaar in gebruik gaat, zijn er tientallen systemen actief. Alle kabels en leidingen hiervan lopen door een imposant netwerk van rode mantelbuizen met een totale lengte van ongeveer 15,7 kilometer.
 


Door trekputten kunnen er gemakkelijk extra kabels en leidingen bijgetrokken worden.

Kabels voor meer dan 50 systemen

Enkele maanden terug is gestart met het ophogen van de tunnelvloer met zand om deze op het definitieve niveau te brengen. In dat zandpakket liggen de mantelbuizen. Hier doorheen lopen kabels en leidingen van bijvoorbeeld wegdetectie, de bediening van de slagbomen en verkeerslichten en andere tunneltechnische installaties. In totaal gaat het om meer dan 50 systemen.

Trekputten plaatsen

Bij de aanleg van de mantelbuizen en kabels en leidingen wordt al goed gekeken naar de toekomst. Zo komen er nu al meer mantelbuizen in dan nodig zijn als de tunnel open gaat. En door op bepaalde plaatsen een trekput te plaatsen – een betonnen blok waar mantelbuizen beginnen en aankomen –, wordt het mogelijk om later extra kabels en leidingen door de tunnel te trekken, zonder dat daar ingrijpende werkzaamheden voor nodig zijn.

 

Werk aan het station

Op en rond het spoor en het nieuwe station Nijverdal gaat nog veel gebeuren voordat het spoor tussen Raalte en Wierden op 4 maart buiten dienst wordt gesteld. Een overzicht van de werkzaamheden in opdracht van ProRail.

Het station krijgt steeds meer vorm.

Blikvangers

Een heleboel werk is de afgelopen tijd al verzet. Naast de aanleg van de nieuwe sporen springen vooral de vorderingen aan het station in het oog. Zo zijn echte blikvangers als de nieuwe luifel, de liftschachten en de trappen geplaatst.

Februari en maart

Het werk in de maanden februari en maart staat vooral in het teken van afbouw en testen. Zo moeten er op de perrons een omroepinstallatie, verlichting en klokken komen. En ook voor de veiligheid op en rond het station is nog werk nodig. Een greep uit de werkzaamheden:

  • afwerken van het spoor 
  • voorbereiding van de bouw van een nieuwe wissel aan de westzijde van de tunnel 
  • bouw van telecominstallaties, brandmeldinstallatie en installaties in het dienstgebouw Oost 
  • aanbrengen van seinbalken, seinen, bakens, bebording op en rond het spoor 
  • wijzigingen voorbereiden in relaishuizen en –kasten 
  • afbouw van traverse, luifel en trappen inclusief bijbehorende installatieonderdelen 
  • montage en afbouw van liften 
  • plaatsen van abri’s, banken, afvalbakken etc.
  • aanleg van OV-chipkaartpaaltjes en kaartautomaten

 

 

Werk hervat na vorstperiode

Nu de temperaturen weer boven nul liggen, kan veel van het werk aan de Combitunnel worden hervat. Onder meer aan de zuidzijde van de Meijboomstraat. Als het weer dit toelaat gebeurt dit vanaf 4 februari.

 

Er wordt weer gewerkt aan de wegbruggen over de Regge en de nevengeul.

 

Werk aan de bruggen, tunnel en toerit

Door de vorst heeft veel werk de afgelopen weken geen doorgang kunnen vinden. Maar daar komt nu verandering in. Zo wordt er weer gewerkt aan de wegbruggen over de Regge en nevengeul, vrachtwagens gaan weer zand de tunnel inrijden en aan de westzijde, nabij Hotel Dalzicht, krijgt de toerit richting de tunnel steeds meer vorm.

Meijboomstraat opengebroken

De Meijboomstraat krijgt de komende periode zijn definitieve inrichting. Dan worden de Meijboomstraat (tussen het tunneldak en het parkeerterrein ter hoogte van Jan Mast) en Parkeerterrein Grotestraat Noord (vanaf de Meijboomstraat tot aan de diagonale brug van het Combiplan) opengebroken. De tijdelijke oversteek blijft voor fietsers en voetgangers bereikbaar.

Fietstunnel Kruidenlaan

De voorbereidende werkzaamheden voor de afbouw van de fiets- en voetgangerstunnel Grote Alleepad, bij de voormalige Kruidenlaan, gaan beginnen. Het eerste werk betreft het verleggen van kabels en leidingen en explosievenonderzoek.

 

 

REKO aan de slag met stationsomgeving zuid

In de tweede week van februari begint het grondverzet- en wegenbouwbedrijf REKO met de eerste fase van de herinrichting van de stationsomgeving aan de centrumzijde.

 

 

 

De omgeving aan de zuidzijde van het station wordt ingericht. Klik op de afbeelding voor de volledige kaart.

 

 

Bruggen, fietsenstalling en keerlus

De werkzaamheden, die naar verwachting half maart klaar zijn, bestaan uit:

  • het maken van een aansluiting van de fietsbrug en stationstraverse op de stationsomgeving zuid 
  • het realiseren van een dubbellaags fietsenstalling voor circa 600 fietsen en het inpassen hiervan in de directe omgeving 
  • de aanleg van een keerlus voor autoverkeer dat vanaf de G. van der Muelenweg aan komt rijden

 

(Nieuwsbrief Combiplan Nijverdal 1 februari van Rijkswaterstaat)



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Tom schreef op 02-02-2013

Ik denk dat Nijverdal het straks mooi voor elkaar heeft. Nu nog een snelweg naar Zwolle. :)

Marije schreef op 04-02-2013

Kan ik uit de laatste zin opmaken dat we half maart weer over de G. van der Muelenweg kunnen rijden? Daar zou ik heel blij mee zijn.

gast schreef op 04-02-2013

nu de winkels nog een keer vol whahaha

Uw reactie

Naam:
Bericht: