De woningbouwproductie in de gemeente Hellendoorn ligt op schema. Vanuit de prestatieafspraken met de provincie Overijssel mag de gemeente Hellendoorn in de periode 2010 tot 2015 op basis van de onderzochte behoefte 405 woningen toevoegen aan de woningvoorraad.
Vanaf 2010 zijn al 304 woningen gebouwd. Dit betekent dat daar in 2013 en 2014 nog ca. 100 woningen bij mogen komen.
We zien echter dat nu een deel van de plannen in het gemeentelijk woningbouwprogramma stagneert. Door de demografische ontwikkelingen voldoen plannen niet meer aan de vraag (behoefte), maar ook de economische crisis heeft een negatieve uitwerking op de landelijke en lokale woningmarkt.
Mede door de onzekerheid over werkgelegenheid, de daling van huizenprijzen en de beperktere financiële mogelijkheden, is de doelgroep die een woning kan en wil kopen kleiner geworden. Dit betekent dat de doorstroming stagneert en hiermee voorgenomen woningbouwplannen stagneren of niet tot ontwikkeling komen. De demografische ontwikkelingen en de gevolgen van de economische crisis verlangen dat bouwplannen opnieuw tegen het licht gehouden moeten worden. Hierbij richten wij ons op kwaliteit en strategische (toekomstbestendige) nieuwbouw.
Lokale woningmarkt stimuleren
Waar mogelijk proberen wij de lokale woningmarkt te stimuleren. Voor koopstarters is er de mogelijkheid voor een financiële ondersteuning in de vorm van een starterslening. Doel hiervan is om jongeren aan onze gemeente te kunnen binden en doorstroming op de woningmarkt te creëren. Voor 2013 heeft de gemeenteraad opnieuw budget voor de startersregeling beschikbaar gesteld. Verder wil de gemeente lokale partijen die betrokken zijn bij woningbouw en de financiering daarvan bij elkaar brengen om te bekijken welke mogelijkheden er zijn de woningmarkt in beweging te krijgen.
De gemeente heeft in 2010 criteria en voorwaarden gesteld waarmee in specifieke gevallen nieuwe woningbouwinitiatieven toch kunnen worden toegestaan en toegevoegd kunnen worden aan het woningbouwprogramma. Zo kunnen knelpunten in de gemeente worden opgelost en kan worden ingespeeld op kwalitatieve tekorten in de woningvoorraad.
De criteria en voorwaarden zijn onlangs op basis van de Woonvisie en opgedane ervaringen geëevalueerd en op onderdelen bijgesteld en verruimd. Zo bestaat nu de mogelijkheid om een pand te herbestemmen door transformatie naar de oorspronkelijk staat en gebruik. Waar in het verleden bijvoorbeeld een woning omgebouwd is naar kantoor of winkel, bestaat de mogelijkheid om dit terug te draaien en weer een woning toe te staan. Met het oog op de toekomst (kwaliteit) is het streven dat plannen levensloopbestendig en volgens het concept duurzame stedenbouw worden uitgevoerd. Daarnaast worden voorwaarden en termijnen gesteld om een plan tot uitvoering te laten komen. Komt een plan niet binnen een termijn van 24 maanden en onder de gestelde voorwaarden tot uitvoering, dan wordt het plan geschrapt van het woningbouwprogramma.
Ook op plannen in het woningbouwprogramma waarvoor het bestemmingsplan nog niet geregeld is, zullen deze termijnen en voorwaarden worden toegepast. Doel is om meer grip en regie te krijgen op het woningbouwprogramma.
Overschot aan capaciteit
Naast het overschot aan bouwplannen in het woningbouwprogramma heeft de gemeente Hellendoorn ook een overschot aan bestemmingsplancapaciteit. Bij de herziening (na 10 jaar) van bestemmingsplannen kan de bestemming van percelen worden gewijzigd. Besloten is om de raad bij herziening van bestemmingsplannen voor te stellen om in die gevallen dat bestemmingen niet meer aansluiten bij de Woonvisie, deze bestemmingen te wijzigen. Bijvoorbeeld het speerpunt ‘grenzen aan inbreiding’ uit de Woonvisie. Met dit speerpunt streeft de gemeente ernaar om voldoende groene longen in de kernen te behouden en te voorkomen dat te veel verdichting en verstening ten koste gaan van de woonkwaliteit en identiteit.
Op deze manier wordt getracht het overschot aan bestemmingsplancapaciteit terug te dringen.