Op 5 november jl. heeft het college van B&W ingestemd met het definitief schetsontwerp voor fase 1A van de stationsomgeving zuid. Afgelopen zomer is besloten om ook aan de zuidzijde van het nieuwe station fietsenstallingen te realiseren in een dubbellaagse opstelling. In de oorspronkelijke plannen waren alle fietsenstallingen aan de noordkant voorzien.
Fase 1A bestaat uit de volgende onderdelen: het verlengen van de centrale loopbrug, aansluiting van de beide bruggen (fietsbrug en loopbrug) op de stationsomgeving zuid, realisatie van de fietsenstallingen en de inpassing hiervan in de directe omgeving en een keerlus voor autoverkeer vanaf de oostzijde.
Het ontwerp dat nu is opgesteld is afgestemd met ProRail, NS, klankbordgroepleden en de lokale fietsersbond. In overleg met Odin landschapsontwerpers is gekozen voor een ontwerp waarin enkele solitaire bomen worden aangeplant. Het ontwerp wordt uitgewerkt tot definitief ontwerp en kan dan worden aanbesteed, naar verwachting in december. De werkzaamheden uit fase 1A moeten gereed zijn op 1 april 2013, het moment dat de treinen gaan rijden.
Fase 1B betreft de overige werkzaamheden die gedaan moeten worden in de driehoek tussen Grotestraat, EP, RK kerk en ’t Achterom. Deze werkzaamheden zijn circa een half jaar doorgeschoven in de planning. Het risico van een vorstperiode en/of sneeuw en daardoor een slechte bereikbaarheid van het station, wil de gemeente uitsluiten. De gemeente gaat namelijk in de winterperiode tegelijkertijd aan de noordzijde van het station aan de slag. “We doen onze uiterste best om binnen de financieel beperkte ruimte alle benodigde werkzaamheden te kunnen uitvoeren en daarbij recht te doen aan het opgestelde ontwerp.”, aldus wethouder Beintema.