De Es, school van verbeelding

Datum: 15-10-2012

Op de Hellendoornse basisschool de Es neemt kunst en cultuur een belangrijke plaats in. Naast het feit dat er een focus is op primaire vakken als rekenen en Nederlandse taal is er binnen het onderwijsaanbod ruime aandacht voor kunst en cultuur. 

 

 

 


Op basisschool De Es wil men een omgeving creëren waarin kinderen leren hun gedachtewereld weer te geven in woord, klank, beeld of spel. De Es is als verbeeldende school om die reden na de zomervakantie gestart met een groepsdoorbrekend aanbod. Elke donderdagmiddag krijgen leerlingen drama, dans en muziek of werken in het atelier aan beeldende vorming. De leerlingen werken iedere keer toe naar een werkstuk of voorstelling , maar het voorafgaande proces neemt een evenzo belangrijke plaats in. Het maken van de werkstukken of voorstelling is een door de leerlingen doorleefd proces die ze graag willen presenteren. Om die reden organiseert de basisschool aanstaande donderdagmiddag een ‘Open Podium’. Hiermee wordt een eerste periode afgerond waarin leerlingen op de nieuwe werkwijze van De Es als verbeeldende school  hebben gewerkt. De leerlingen presenteren op het podium hetgeen ze in de lessen van drama, dans en muziek hebben geleerd. Daarnaast worden de werkstukken gepresenteerd die zijn gemaakt tijdens de lessen beeldende. De werkstukken worden hiervoor tentoongesteld in speciale vitrinekasten. 

 

Het feit dat de school het belang ziet in een ruim cultureel aanbod blijkt wel uit het feit dat de heren Booij en Kelder, twee leerkrachten van de school, naast hun dagelijks werk zitting hebben in de Culturele Commissie voor Primair Onderwijs (CCVPO). Deze gemeentelijke commissie heeft als doel om kinderen binnen de gemeente Hellendoorn in aanraking te brengen met diverse vormen van cultuur en kunst. Een van hun activiteiten is de Kind & Kunstuitleen. Scholen kunnen meerdere keren per jaar een professioneel kunstwerk uitzoeken en voor een bepaalde periode lenen. Op deze wijze maakt de kunst onderdeel uit van het lesprogramma. Op basisschool de Es gaan elke periode leerlingen van een andere groep naar de Kind & Kunstuitleen. Ze zoeken een kunstwerk uit en nemen dit mee in de klas. Tijdens een klassengesprek wordt met de kinderen gesproken waarom de keuze juist op dit werk is gevallen en wat hen hierin aanspreekt.

 

Om het kijken naar kunst echter op nog betere wijze in het lesprogramma in te passen heeft men op basisschool De Es besloten om dit schooljaar te starten we met Kunst in de Gang. In de afgelopen week is de gang van De Es veranderd in een expositieruimte. Aan de wand hangen nu wissellijsten en dit vormt de tentoonstelling Kunst in de Gang. Het kunstwerk van de Kind & Kunstuitleen vormt aanleiding voor een eigen kunstwerk. Het kunstwerk kan worden gebruikt als inspiratiebron of de manier waarop het kunstwerk is gemaakt is aanleiding voor het gebruik van een specifieke techniek. Op deze wijze hebben we een wisselende collectie van verrassende leerlingenkunst.  De eerste tentoonstelling Kunst in de Gang hangt inmiddels in de school. De thematiek van deze door leerlingen van groep 8 gemaakte tentoonstelling is gebaseerd op de cartoonachtige schilderingen en tekeningen van de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring 

 

Door als verbeeldende school ruime aandacht te besteden aan diverse vormen van kunst & cultuur leren kinderen op De Es dat ze op velerlei wijze naar de wereld kunnen kijken, blijven ze op een open en onderzoekende wijze hiernaar kijken en dit bevordert zelfvertrouwen en zelfbewustzijn. 

 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Uw reactie

Naam:
Bericht: