Viaducten een frisse visie

Datum: 22-08-2012

De gemeente Hellendoorn is aan het lobbyen voor 2 viaducten bij Nijverdal, waarvan het viaduct bij de Burgemeester H. Boersingel toe- en afritten krijgt en het viaduct bij de Baron van Sternbachlaan het zonder toe- en afritten moet stellen.

 

Bij deze keuze wordt echter alleen gekeken naar een goede doorstroming van het oost west verkeer Almelo - Zwolle en onvoldoende naar het overige verkeer.

 

Geen toe- en afritten bij het viaduct bij de Baron van Sternbachlaan betekent dat al het verkeer naar de Kruidenwijk, richting Ommen en het centrum verkeer Nijverdal, allemaal via de toe- en afritten van het viaduct bij de Burgemeester H. Boersingel moet verlopen.

 

Dit houdt dus in dat al het verkeer over het nieuwe tracé van de Wierdensestraat over het industrieterrein moet, met 2 rotondes, en dan uiteindelijk weer over de huidige Wierdensestraat verder gaat.

 

Op dit tracé krijg je een vermenging van het langzaam verkeer, zoals tractoren en ander langzaam verkeer, plus in de spits nog het woon werk verkeer van de bedrijven op het industrieterrein.

Dit is natuurlijk een verre van optimale afhandeling van het overige verkeer.

De gemeente kijkt met hun visie dan ook zeer kortzichtig, alleen maar naar het oost - west verkeer en negeren de ongewenste situaties die elders ontstaan.

 

De bewoners aan de huidige Wierdensestraat is altijd voorgehouden dat na de opening van de nieuwe RW35, de huidige Wierdensestraat zeer verkeers luw zou worden.

Er circuleren in de visie van de twee viaducten die de gemeente voor ogen heeft, al getallen van 10.000 voertuigbewegingen per dag over de het tracé gedeelte nieuwe Wierdensestraat, en de huidige Wierdensestraat.

 

Op de huidige Wierdensestraat gaat het nu om circa 33.000 voertuigbewegingen per dag, dit zal op de nieuwe RW35 alleen maar meer worden door de aanzuigende werking van de nieuwe weg.

 

Voor sommige bewoners aan de huidige Wierdensestraat zou dat beteken dat ze aan de achterkant van hun woning en aan de voorkant van hun woning twee zeer drukke wegen krijgen.

Deze situatie is natuurlijk onwenselijk vanwege lawaaioverlast van twee kanten en een overschrijding van de fijnstof normen.

Het zal duidelijk zijn dat in de versie met een viaduct zonder toe en afritten aan de Baron van Sternbachlaan beide factoren ver wordt overschreden, en dat deze aspecten dan ook bij deze variant zeer nadrukkelijk moeten worden onderzocht.

 

Met een gelijkvloerse kruising bij de Baron van Sternbachlaan is de algehele verkeersafhandeling veel beter dan in de visie die de gemeente voor ogen heeft en spelen de geluidshinder en fijnstof problematiek in mindere mate.

Natuurlijk is de oost - west verbinding qua doorstroming hierin wat minder, maar als je het totaalplaatje bekijkt is een gelijkvloerse kruising gewoon beter.

 

Waar de lobby eigenlijk over moet gaan, is een echt duurzame oplossing, en dat zijn twee viaducten, met voor beide viaducten normale toe- en afritten, dus zowel bij de Baron van Sternbachlaan als bij de Burgemeester H. Boersingel.

Aangezien dit een dure oplossing is dient het budget van het Combiplan, gereserveerd voor het tracé vanaf de Boomcateweg tot de Burgemeester H. Boersingel, en het totale budget van 80 miljoen dat beschikbaar is voor het wegvak Wierden – Nijverdal, hiervoor te worden gebruikt.

Met dit budget koop je alle huizen aan de Wierdensestraat op, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een volwaardig viaduct met toe en afritten, en dan niet zoals Rijkswaterstaat ooit eens als idee heeft geopperd met 3 rotondes, nee een echt volwaardig geheel.

Zo creëer je een situatie waarin het verkeer in alle richtingen optimaal wordt afgehandeld.

 

Dit lijkt in eerste instantie een vreemd idee, maar als je nagaat dat het tracé vanaf Nijverdal tot Zwolle ook nog lang niet wordt aangepakt, dit kan misschien nog wel 20 jaar duren, en dan is het stukje Wierden – Nijverdal ook niet echt van belang, en lijkt dit toch een logische oplossing.

 

De bottleneck Nijverdal is hiermee compleet verdwenen, en dat op een duurzame manier.

 

Afzender

Werkgroep bezorgde bewoners van Nijverdal rondom N35 en Wierdensestraat.

 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Ken schreef op 21-11-2012

Jarenlang is er gekwebbelt over de aanpak en doorstroming en nu moet er na de realisatie van het gezamelijk geraliseerde Sternbachdebacle een nieuwe afrit komen ? 2 op- en afritten op ca 750m1 is gewoon stom te noemen , wat heeft de werkgroep dan eigenlijk gedaan behalve geld verspillen en koffieleuten ?

Uw reactie

Naam:
Bericht: