Lokaal Hellendoorn stelt vragen over proef afsluiting deel Grotestraat

Datum: 06-07-2020

10.20 uur - De fractie van Lokaal Hellendoorn is nog al verrast door dit collegebesluit, omdat er de afgelopen periode flink geïnvesteerd is in dit gebied en de inrichting door co-creatie met belanghebbenden tot stand is gekomen. De vragen die dit besluit oproepen zijn oa Wat is de betrokkenheid van de belanghebbenden/aanwonenden bij dit besluit? Wordt er ook gekeken naar de omliggende verkeersstromen, zowel vooraf, als tijdens de afsluiting?

 

 

Aan het College van B&W van de gemeente Hellendoorn Postbus 200
7440 AE Nijverdal
 
Betreft: proef afsluiting Grotestraat
 
Geacht college,
Om de verkeersveiligheid op de Grotestraat, tussen de Máximastraat en de Meyboomstraat, te verbeteren start de gemeente met een proef. De proef houdt in dat de weg van woensdag 15 juli 2020 tot en met zondag 16 augustus 2020 wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Gedurende de proef kunnen alleen fietsers en voetgangers gebruikmaken van dit verblijfsgebied aan de Grotestraat.
 
Als Lokaal Hellendoorn zijn we verrast door deze maatregel. Mede doordat afgelopen raadsperiode flink geïnvesteerd is in dit gebied en de huidige inrichting is ontstaan vanuit co-creatie, waarbij alle belanghebbenden hebben meegedacht.
 
Namens Lokaal Hellendoorn hebben wij enkele vragen en opmerkingen:
 
• De proef wordt gestart in het kader van verkeersveiligheid. Welke ongevallencijfers liggen aan dit besluit ten grondslag?
• Is verkeersveiligheid de enige beweegreden om tot proef afsluiting over te gaan?
• Op welke manier zijn ondernemers (aangrenzend aan het gebied tussen de Máximatraat en de Meijboomstraat, maar ook de ondernemers in de rest van de Grotestraat) betrokken bij deze proef?
• Is of wordt er voorafgaand aan de proef onderzoek gedaan naar de omliggende verkeersdruk?
• Worden omliggende verkeersstromen tijdens de afsluiting gemonitord? Zijn de weggedeelten Grotestraat Noord-Meyboomstraat ingericht om deze verkeersstromen op te vangen en kan de veiligheid gewaarborgd worden?
• Na afloop van de proef vindt een evaluatie plaats. Worden ondernemers en aanwonenden van dit gebied hierin meegenomen? Is het mogelijk om tijdens de evaluatie ook aandacht te hebben voor mogelijke inkomensderving bij ondernemers?
 
Graag ontvangen wij in de raadsvergadering van dinsdag 7 juli aanstaande een reactie.
 
Met vriendelijke groet namens Lokaal Hellendoorn,
Gerard ter Horst Frans Runneboom Jan Veneman
 
 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Maarten schreef op 06-07-2020

Lijken mij idd relevante vragen. Daarbij kun je ook de vraag stellen of het verkeersbeeld in de vakantieperiode gelijk is aan reguliere werkweken.

K E schreef op 06-07-2020

als de ruime auto gebruikers hier niet aan gepast willen rijden is er maar een( 1) oplossing voor het wandelende publiek , weg met de auto , s

Lassie schreef op 06-07-2020

Dat gaat klanten kosten....

Geronimo schreef op 06-07-2020

@K E, de gemiddelde autugebruiker rijdt ook te hard op de (snel)wegen, hier de auto's ook maar verwijderen?

Geronimo schreef op 06-07-2020

@LH, mogen de mensen van deze gemeente dan ook van jullie weten, wat jullie plannen zijn met dhr. Geugies? Jullie houden toch van burgerparticipatie?

Jean schreef op 06-07-2020

Wat een onnozele vragen zeg als je in eigen gelederen iemand hebt zitten die alle bovenstaande vragen totaal niet zou interesseren met zijn cafe , waardeloos geschreven brief en ik denk dat amnbetaneren drukker zijn met die cafebaas dan met deze onzin

Kuwditnieteerstprobeern schreef op 06-07-2020

Eenrichtingsverkeer !

Geronimo schreef op 07-07-2020

@Jean, jij hebt je diploma's wel gehaald, gezien je reactie. Omdat er een rotte appel tussen zit, gooi je ze dus allemaal weg. Maw als het College iets tegen de voorgenomen regels doet, mag je er niets meer over zeggen cq vragen, omdat een persoon van die club iets fouts doet.

William S. Burroughs schreef op 07-07-2020

Men had het vanaf de opening al autovrij moeten maken. Er is parkeerruimte zat rond de Grote straat. Je kan er dan zorgeloos rondlopen zonder je als voetganger midden in een kermisattractie zoals de box auto's te voelen. Het blijft nu uitkijken en wachten op het eerste ongeluk. Afsluiten die steeg! Prettige dag.

Richard schreef op 07-07-2020

let op er komt eerder een ongeluk op de huidige omleidingsroute met de fietsers en voetgangers op Meyboomstraat en vanaf station.. De horeca mag straks zijn terras uitbreiden op de afgesloten grote straat. Oneerlijk tegen horeca verderop in de straat en voor Cafetaria de Meyboom die zijn terras weer mag inleveren aan de gemeente.

gerard schreef op 07-07-2020

Doe hem van 15 juli tot 15 september dicht en maak er wat mooi,s van kom er toch alleen op de fiets en wie met de auto komt gaat maar stukkie wandelen goed voor hart en bloedvaten.voor te zware dingen bolderkar of iets dergeljks beschikbaar stellen.

Pff schreef op 07-07-2020

Wat een gezeur, zonder verkeer wordt het een ongezellig centrum. Zorg gewoon dat het minder interessant wordt om deze route te rijden.

William S. Burroughs schreef op 08-07-2020

Aan Pff. Van verkering wist ik het wel maar dat verkeer ook al gezellig kan zijn wist ik toch echt niet? Prettige dag.

Pff schreef op 08-07-2020

@William Als ik een terrasje pak in een centrum is het altijd op een locatie waar verkeer langs komt omdat daar iets te zien is, ik heb geen zin om alleen naar big shoppers te kijken. Probleem is gewoon de inrichting bij de ingangen van het centrum, de hele straat moet woonerf zijn met auto te gast.

Geronimo schreef op 08-07-2020

@Pff, als je auto's wilt zien, ga dan naar een dealer, gegarandeerd dat je ze ziet. Ik pik een terrasje voor de gezelligheid, dus met gezin of vrienden.

K E schreef op 08-07-2020

Geronimo, en wat gaf je mij als op merking???

Pff schreef op 08-07-2020

@Geronimo Die auto's komen niet op het terras en met auto's in de straat zit ik er ook en dus meer bezoekers en daar is wat het om draait. Gemeente moet gewoon handhaven en beter inrichten.

Geronimo schreef op 08-07-2020

@Pff, van mij mogen ze het autovrij maken, maar dat is niet mijn punt. Het is ingericht om er auto's te laten rijden, dus dan vindt ik niet dat je de bestemming zomaar weer naar eigen goeddunken kunt veranderen. Raadpleeg dan de middenstand en eigenlijk ook de inwoners van Nijverdal.

H v Henk schreef op 08-07-2020

Geronimo, ik lees in de tubantia een heel ander verhaal.

berto schreef op 10-07-2020

zet er een flitspaal neer mooie opbrengst voor gemeente en goed voor de veiligheid word alleen gekeken naar fout parkeerders niet naar hard rijders

Pff schreef op 15-07-2020

@berto Er wordt helemaal nergens naar gekeken, zelfs onze ambtenaren in hun fel reflecterende jassen rijden met hun electrische fiets als bezetene door het centrum. Dit terwijl er 100 mtr. verder op een fietssnelweg ligt.

Uw reactie

Naam:
Bericht: