Vragen rotonde Helmkruidlaan en verandering verkeersstromen

Datum: 17-05-2019

09:21 uur - Hieronder een brief met vragen mbt de rotonde Helmkruidlaan/v Sternbachlaan, welke Lokaal Hellendoorn heeft verstuurd naar het college van B&W Hellendoorn.

Aan het College van B&W van de gemeente Hellendoorn Postbus 200
7440 AE Nijverdal

Betreft: Vragen inzake; 1) ongevallencijfers rotonde Helmkruidlaan, 2) Verandering verkeersstromen als gevolg nieuwe aansluiting Baron van Sternbachlaan/N35

Verkeersveiligheid rotonde Helmkruidlaan

Geacht College,

Als Lokaal Hellendoorn hebben wij vaker vragen gesteld over de veiligheid rotonde Helmkruidlaan. Dit in verband met de gevaarlijke situaties tussen fietsers en automobilisten die gebruik maken van de rotonde op deze drukke verkeersader tussen Nijverdal, Kruidenwijk, Hulsen en Hellendoorn.

Afgelopen woensdag 16 mei vond er weer een aanrijding plaats tussen fietser en automobilist op deze rotonde. Door de aanpassing van een oplichtend waarschuwingsbord is de veiligheid voor fietsers verbeterd, maar het blijkt gewoon onvoldoende te zijn voor de fietsers die gebruik maken van deze rotonde, aanrijdingen blijven plaatsvinden. Als Lokaal Hellendoorn worden wij continu over deze onveilige situatie aangesproken, met de vraag voor een snelle aanpak van deze rotonde in het kader van veiligheid. Camerabeelden hebben uitgewezen dat de onveiligheid voor fietsers alarmerend, verontrustend hoog is.

Het is ons bekend dat een plan van aanpak is opgesteld door een samengestelde werkgroep. Inwoners uit de samenleving van de Kruidenwijk, dorp Hulsen en ambtelijk gemeente Hellendoorn. Een plan van aanpak voor verbetering verkeersveiligheid rotonde Helmkruidlaan.

Geacht college, in eerdere vraagstelling door ons hebt u aangegeven nog niets te kunnen zeggen over uitvoering Noord-Zuidverbinding en aanpak rotonde Helmkruidlaan. Dit in het kader van bezuinigingen.

  • Toch worden wij graag geïnformeerd over de actuele stand van gemelde verkeersongevallen op deze rotonde. Veel aanrijdingen worden niet gemeld omdat deze gelukkig zonder letsel zijn afgelopen. Onderling komt men tot een oplossing.

  • De verkeerscijfers van aanrijdingen waarbij politie/ambulance hulpverlenend bezig zijn geweest zouden bekend moeten zijn. Wij gaan er vanuit dat u daarvan op de hoogte bent. Dit over het jaar 2018, en nu deze maanden in 2019. Zou u ons in dat antwoord willen voorzien?

Nijverdal, 16 mei 2019

Verandering Verkeersstromen

Geacht College,

Er zal een verandering van verkeersstromen ontstaan als werkzaamheden en uitvoering gaan plaatsvinden in het kader van de nieuwe aansluiting, Baron van Sternbachlaan/N35. Nu kan men nog direct afslaan richting Zwolle als men komt uit de richting Kruidenwijk, dorp Hulsen. Als men straks richting Zwolle wil zal de aansluiting van dien aard zijn dat veel automobilisten, werkverkeer andere routes gaan kiezen. De verkeersstromen zullen veranderen.

Er kan een situatie ontstaan dat bijvoorbeeld de Grotestraat in Nijverdal een sluipweg wordt voor verkeer komend uit de richting Kruidenwijk en dorp Hulsen. Die zich via rotonde Helmkruidlaan de Grotestraat als ontsluitingweg kiezen. De Koersendijk is al vaker genoemd. Wat zullen de gevolgen zijn voor het dorp Hulsen? De Ninaberlaan en Joncheerelaan kunnen onderdeel worden van veranderende verkeersstromen.

Geacht College het zou ons verstandig lijken om hier binnenkort een openbare themasessie aan te wijden. Waarbij ambtelijk de kennis wordt gedeeld hoe zij tegen deze ontwikkelingen aankijken.

• Graag vernemen wij uw standpunt in deze.
Als Lokaal Hellendoorn zien wij onze vragen graag beantwoord in de commissievergadering

Grondgebied van 29 mei aanstaande.
Met vriendelijke groet namens lokaal Hellendoorn,

Gerard Ter Horst, Frans Runneboom, Jan Veneman

 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Mee eens... schreef op 17-05-2019

Deze verkeerssituatie is inderdaad erg gevaarlijk. Als je goed oplet als automobilist zou het geen problemen moeten opleveren maar gezien omstandigheden gaat dit nog wel eens mis. Statistisch gezien gebeuren hier veel ongelukken en dan is naar mijn mening de gemeente verantwoordelijk dit z.s.m. aan te pakken. De verkeersdrukte zal ook alleen maar toenemen. Naar mijn idee ontstaan ongelukken vaak doordat: 1. Automobilisten stil komen te staan op het fietspad en fietsers op hun mobiel kijken en er zo tegenaan botsen (2x gezien) 2. Fietsers, vooral met elektrische aandrijving te hard aan komen fietsen. Dan komen ze uit de richting Hulsen of van de Baron en moeten ze linksaf om over te steken. De snelheid is dan zo hoog dat de automobilist er bijna niet op kan anticiperen. 3. Pure onoplettendheid automobilisten.

Wat ben ik toch een tut! schreef op 17-05-2019

Fietspad ligt te dicht bij de rotonde. Onveilig dat fietsers van beide richtingen komen.

gerard schreef op 19-05-2019

Rotonde verwijderen en gelijk soort kruising van maken die toe gepast zijn op de rondweg Hellendoorn noord.gewoon paar ouderwetse haaientanden is het duidelijk. Op rotonde is vaak laat maar rollen incluis mij zelf wel is betrap.

klaas schreef op 20-05-2019

gewoon een tunnel anders helpt het echt niet , maar ja de GEM gooit vaker geld over de balk maar ja dat mag BEINTEMA die houden ze de hand boven de kop

Pff schreef op 22-05-2019

Het is belachelijk dat die kruising in de N35 weg moet, zolang er geen 4 banen liggen op het hele N35 traject is het nutteloos. Steek dat geld in een tunnel bij Haarle en bedenk een betere oplossing voor de Baron van Ster Bachlaan.

Maarten schreef op 23-05-2019

Laat ze eerst maar eens alle reclame en spandoeken weghalen die leiden af, of ontnemen het zicht. Het verdorie wel een reclameplein ipv een verkeersrotonde.

De gewone man schreef op 24-05-2019

Maarten, klopt idd, Ik word daar ook ontzettend afgeleid, terwijl ik aan het appen ben onder het auto rijden. Die reclameborden is gewoon teveel. Natuurlijk is dit niet gemeend. De mens wordt afgeleid in het verkeer. Deze rotonde is daar sowieso een voorbeeld van. Plus daarbij, veel automobilisten hebben hun gedachten ook nog eens bij andere zaken, waaronder hun telefoon. Dit alles brengt meer gevaar met zich mee, dan hoe de rotonde gesitueerd is.

William S. Burroughs schreef op 25-05-2019

Oogjes open snaveltjes dicht en zo voorkomen we een stoplicht. Prettige dag.

Uw reactie

Naam:
Bericht: