In en rond de combitunnel moet er nog veel gebeuren voordat de eerste reizigerstrein op 1 april 2013 over het nieuwe spoor rijdt. Een korte schets van de werkzaamheden.
90 km kabels en leidingen
Half september is ProRail gestart met het werk aan het spoor. De eerste klus was het aanleggen van zo’n 90 kilometer kabels en leidingen. Die moeten ervoor zorgen dat straks alle seinen, wissels, communicatie- en alarmsystemen goed werken.
Aanleg rails in november van start
Een flinke laag spoorgrind vormt de fundering van het nieuwe spoor. Zodra de laag er ligt, kunnen de dwarsliggers daar bovenop worden gelegd. Dat gebeurt de komende weken, zodat in de nacht van 16 op 17 november het aanleggen van de rails van start kan gaan.
Geen hinder voor treinverkeer
Een nieuw spoor aanleggen gaat razendsnel. In een tijdsbestek van 2 keer 16 uur duwt een locomotief zichzelf telkens 120 meter vooruit en legt daarbij zelf de rails aan. Omdat dit een nieuw traject is, heeft het reguliere treinverkeer hier geen hinder van. Als de rails er eenmaal liggen, is het werk nog niet gedaan: laswerk, het aanbrengen van extra grind en het vastleggen van de rails moet dan nog gebeuren. Het dienstgebouw wordt ingericht met alle benodigde technische installaties.
Overzicht van de geplande werkzaamheden
Sommige werkzaamheden vinden ’s nachts plaats, andere overdag. Omwonenden blijven per brief op de hoogte van geplande werkzaamheden en mogelijke overlast.
's Nachts
Overdag: aanvoer materiaal
Foto: Rijkswaterstaat