Op respectievelijk 28 mei en 9 juli j.l. stelde de fractie van de PVDA een aantal vragen aan Burgemeester en Wethouders omtrent de recente ontwikkelingen aangaande elektrificatie spoorwegtraject Wierden - Zwolle . In onderstaande brief geeft het College hierop een antwoord.
Geachte mevrouw Paalman-Vloedgraven,
Hellendoorn
In uw brief van 28 mei jl. en daarop aanvullend uw brief van 9 juli j.l. schetst u een aantal recente ontwikkelingen met betrekking tot de spoorlijn Wierden-Zwolle. Deze ontwikkelingen hebben u er toe gebracht ons een aantal vragen te stellen en doet u ons een voorstel. In deze brief geven wij u ons antwoord.
Wij zijn op de hoogte van de ontwikkelingen zoals u deze in uw brief schetst. Ook zijn wij op de hoogte van de inhoud van het Kunduz-akkoord en de informatie die u heeft opgenomen in de bijlagen van uw brief.
Zoals u ongetwijfeld bekend is zal de spoordienst Zwolle-Enschede in 2013 gedecentraliseerd worden. Er ligt nu een voorstel van de minister voor decentralisatie naar de provincie/Regio Twente als volgend jaar de tunnel bij Nijverdal in gebruik genomen wordt. De minister vindt het daarbij voldoende dat dezelfde punctualiteit gehaald wordt als er was voor de onderbreking in Nijverdal tengevolge van de bouw van het Combiplan.
De gemeente Hellendoorn wil een grotere punctualiteit. Er zijn genoeg onderzoeken naar gedaan. Tot op heden ontbraken de middelen daarvoor evenwel.
Nieuw aanknopingspunt om met de minister te gaan praten vormt de tekst op pagina 34 van het Kunduz-akkoord waarin staat dat er, bovenop het MIRT, C 25 miljoen wordt uitgetrokken om te besteden aan regionale spoorlijnen in het landsdeel oost. Dit genoemde bedrag is per jaar, al is de kans echter aanwezig dat het bij 1 jaar blijft en er na de tweede kamer verkiezingen op 12 september weer geschoven gaat worden met de beschikbare middelen.
Daarom moet er ons inziens snel gehandeld worden met betrekking de meest urgente aspecten, en dat zijn: aansluiting Zwolle (punctualiteit Heino-Zwolle) en het vergroten van de vervoerscapaciteit vanwege het schrappen het de IC-overstap in Deventer.
Voornoemde punten staan op zich los van de decentralisatie-discussie. Naar verwachting, en dat is een eerste hele voorzichtige inschatting, past de realisatie van deze punten binnen het budget van 25 miljoen gedeeld door 4 (aantal spoorlijnen genoemd in het Kunduz-akkoord).
Om de capaciteit op de- bedoelde spoorlijn te vergroten is het nodig dat enkele perrons aan de lijn verlengd worden. De lengte van de trein zal met drie 'bakken' namelijk te groot worden om op elk station te kunnen stoppen. De perrons van het nieuwe station in Nijverdal waren hier in eerste instantie 4 meter te kort voor. Inmiddels zijn de perron in Nijverdal met de benodigde 4 meter verlengd, zodat ook een langere trein kan stoppen op station Nijverdal.
Navraag bij Prorail leert ons dat de tunnel is voorbereid op eìectrificatie. Prorail brengt echter nooit op voorhand voorzieningen aan. Dit omdat wanneer het definitieve project plaats heeft, de voorzieningen vaak verouderd zijn.
Onlangs heeft er een eerste bijeenkomst plaatsgevonden over capaciteitsnormen enkelspoor.
Binnen die discussie spelen de lijnen Zwolle-Enschede en Arnhem-Winterswijk een rol als concrete situaties waar de technisch normen wel voldoen, maar de praktijk een ander beeld laat zien. Voornoemde discussie loopt inmiddels serieus binnen ProRail, en krijgt een vervolg middels een tweede gesprek. Zwolle-Wierden en Arnhem-Winterswijk kunnen als voorbeeld worden gebruikt, de resultaten kunnen dan meegenomen gaan worden in de discussie over de besteding van de 25 miljoen.
De Regio en Provincie Overijssel nemen, als toekomstig concessiehouder, deze kans heel serieus. Regio Twente, Provincie Overijssel en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen zullen binnenkort gezamenlijk over deze kwestie een reactie zenden aan de minister.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Valk. Hij is bereikbaar op tel.nr 0548- 630473 of per e-mail op r.valk@hellendoorn.nl
Burgemeester en Wethouders van Hellendoorn,
de secretaris,
de burgemeester.
mevr. A.H. Raven