Social media is geen wondermiddel maar zorgt wel voor extra zichtbaarheid, betere vindbaarheid en intensivering van bestaande contacten. En dat is belangrijk in deze tijd waarin de exploitatie van veel kulturhusen onder druk staat.
Dit concluderen deelnemers aan de inspiratiesessie die op vrijdag 29 juni plaatsvond in Doepark Nooterhof in Zwolle. De bijeenkomst is onderdeel van de Kulturhus Akademie, een initiatief van Stimuland en de provincie Overijssel. Tijdens deze bijeenkomst werden vertegenwoordigers van kulturhusen in Overijssel geïnspireerd over de inzet van social media voor hun kulturhus. Vanuit drie verschillende praktijkvoorbeelden werden de deelnemers meegenomen in de mogelijkheden die social media bieden. De conclusie van de middag:
“Welke social media gebruikt jouw doelgroep, waar praten ze over en hoe kun jij daar op inspelen? Zorg er voor dat volgers, ambassadeurs van je worden door ze recensies te laten schrijven over bijeenkomsten die in jouw kulturhus plaatsvinden”, dat was de kern van het betoog van Olga Kruidhof, oprichter van Social Matters. Social Matters begeleidt kulturhusen, scholen en bedrijven bij het opzetten van een social media strategie. De kracht van social media zit hem er volgens Kruidhof in dat nieuwe relaties ontstaan en bestaande contacten verder uitgediept worden. Recensies, of die nu expliciet benoemd worden of meer verscholen liggen in de social media activiteiten van derden, voegen volgens Kruidhof waarde toe aan je kulturhus en daar profiteer je in de praktijk van.
Betrek je doelgroep
Sjors van der Heiden, docent aan het Baudartius College in Zutphen onderstreepte het belang van co-creatie. “Denk vooral niet dat je weet wat je volgers of vrienden willen lezen, betrek je doelgroep hierbij. Binnen het Baudartius College is een groepje leerlingen op vrijwillige basis namens de school actief op social media. Want, wie weet er nou beter wat bestaande of toekomstige leerlingen bezighoudt en wat zij willen lezen?” Helemaal zelfstandig houden de leerlingen overigens de social media accounts van de school niet in de lucht, er wordt door de afdeling communicatie en door docenten wel een oogje in het zeil gehouden. Hanny Wilighage van Cultuurhuus Braakhekke in Bathmen is nu ruim een jaar actief op social media. Het gebruik van social media heeft inmiddels een vaste plek gekregen in haar werkzaamheden voor het Bathmense Cultuurhuus. “Je kunt er als kulturhus niet onderuit, het is een ontwikkeling waarin je mee moet gaan.” Hoewel alle activiteiten op social media voor Cultuurhuus Braakhekke nog niet hebben geresulteerd in bijvoorbeeld een run op online kaartverkoop, verwacht Willighage dat in de toekomst het belang en de invloed van social media voor kulturhusen alleen maar verder toe zal nemen. Of papieren informatie op termijn verdwijnt, dat zal de toekomst leren.
Van alle leeftijden
Tijdens de discussie die aan het eind van de bijeenkomst plaatsvindt, wordt geconcludeerd dat social media niet leeftijdsgebonden is. Dat blijkt ook uit het publiek dat op deze inspiratiesessie af is gekomen. De jongste is onder de 20, de oudste is 65+. De aanwezigen zijn het er over eens. Social media is niet een tijdelijke hype, het is blijvend. Je moet hier als kulturhus wat mee doen als je volledig wilt zijn in de communicatie met je doelgroep. Terplekke maakt een aantal deelnemers een social media profiel aan. Het begin is er dus. En daarmee is het doel van deze inspiratiebijeenkomst bereikt.
Over de Kulturhus Akademie
De Kulturhus Akademie, een initiatief van Stimuland en de provincie Overijssel, is er op gericht kennis van en over kulturhusen verder te verspreiden en de ondernemersgeest van bestuurders, beheerders en vrijwilligers van kulturhusen en multifunctionele accommodaties te vergroten. De Kulturhus Akademie is een serie van vijf masterclasses geflankeerd door twee inspiratiebijeenkomsten, bedoeld om kennis van de Overijsselse kulturhusen te vergroten en verdieping te bieden op onderwerpen als ondernemen, financiën, strategie en doelgroepenbenadering. Per masterclass worden inspirerende inleiders uitgenodigd uit het bedrijfsleven, de wetenschap of de culturele sector. Deze kennis wordt verbonden aan de praktijk van het kulturhus. Deelnemers gaan vervolgens met hun eigen vraagstukken aan de slag. Inmiddels hebben er drie masterclasses en twee inspiratiebijeenkomsten plaatsgevonden. Er volgen nog twee masterclasses. In de eerstvolgende masterclass wordt de link gelegd met woonservicegebieden en welke mogelijkheden de zorgsector kulturhusen biedt. In de vijfde en laatste masterclass wordt stilgestaan bij een passende exploitatie en een goede kosten/baten analyse.