Fietsenstalling zuidzijde heeft de voorkeur van het college

Datum: 12-06-2012

gemeentebalkonHet college van burgemeester en wethouders heeft besloten alsnog te kiezen voor fietsenstallingen aan de zuidzijde van het nieuwe treinstation.

Aan de zuidzijde komen nu circa 600 fietsenstallingen en aan de noordzijde zo’n 900. De fietsenstalling aan de zuidzijde wordt een dubbellaagse en de extra kosten die dit met zich meebrengt, komen voor rekening van ProRail. Ook investeert ProRail in de openbare ruimte om deze fietsenstalling op goede wijze in te passen in de directe omgeving zodat de kwaliteit van het gebied zo min mogelijk wordt aangetast. De stalling voor de fietsen komt dan oostelijk van de centrale loopverbinding naar het station te liggen.

 

Brief ProRail

De aanleiding voor het alsnog kiezen voor een fietsenstalling aan de zuidzijde is een brief van ProRail van maart 2012 en mede ondertekend door de spoorbouwmeester, de rijksbouwmeester en de NS. In deze brief is met klem een beroep gedaan op de gemeente Hellendoorn om alsnog te overwegen om een deel van de fietsenstallingen aan de zuidzijde van het nieuwe station te realiseren. Bij het besluit in februari 2011 tot het doortrekken van de centrale loopverbinding, is door de raad een amendement vastgesteld waarin is opgenomen dat in een bepaald gebied aan de zuidzijde van het station geen fietsenstallingen komen. In het opstellen van de plannen voor de stationsomgeving is er altijd vanuit gegaan dat alle fietsenstallingen aan de noordzijde van het station een plek zouden krijgen. Hierop wordt nu dus teruggekomen.

 

Klankbordgroep

Eind april is het onderwerp fietsenstalling aan de zuidzijde in een besloten gedeelte van de commissie grondgebied besproken. Ook is met de klankbordgroepleden van stationsomgeving zuid gesproken. De brief van ProRail is een zwaarwichtige brief en de commissie en de klankbordgroep beseffen dat ook. Naar de mening van de klankbordgroep kan de parkachtige invulling in gevaar komen door de fietsenstallingen en zal handhaving juist lastiger worden als er wel een fietsenstalling komt. Op grond van de APV 2:51 kan naar de mening van de gemeente juist beter worden gehandhaafd als er aan beide zijden fietsenstallingen komen.

De klankbordgroep gaf de gemeente de volgende opmerkingen mee:

  • plaats de fietsenstalling in ieder geval buiten het gebied van het amendement, opdat de groene invulling er niet onder lijdt;
  • zorg voor een mooie groene invulling van de fietsenstalling;
  • handhaven dat de fietsen daadwerkelijk in de stalling worden geplaatst;
  • er moet een doorgang voor ’t Achterom blijven;
  • kan de fietsenstalling overdwars worden gesitueerd?;
  • zorg voor een goede ruimtelijke inpassing.

 

 

 

 

 

Fietsersbond

Ook is er gesproken met de plaatselijke Fietsersbond. Zij heeft aangegeven dat een stalling aan de zuidzijde zeer wenselijk is en dat afstemming van het feitelijke aanbod van fietsen per ‘kant’ wenselijk is. Ook vindt de Fietsersbond dat de stalling qua techniek stevig en gebruiksvriendelijk moet zijn. De oplossing aan de zuidzijde lijkt hen een realistische oplossing.

 

Het college zal dit besluit ter advisering voorleggen aan de commissie grondgebied. De gemeente gaat nogmaals met de klankbordgroep om de tafel om de voorgestelde oplossing toe te lichten en te bespreken als het ontwerp voor de fietsenstalling gereed is. Ook zal aan de lokale Fietserbond dit besluit worden toegelicht en met hen het ontwerp worden besproken.

 

 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Uw reactie

Naam:
Bericht: