Afschaffing betaald parkeren op losse schroeven

Datum: 05-07-2016

12:26 uur - Er komt geen Bedrijven Investerings Zone (BIZ) in het centrum van Nijverdal. Van de 184 stemmen die zijn uitgebracht waren er 115 voor, ofwel 62,5 procent. Dat zijn er 8 te weinig om de voorgeschreven tweederde meerderheid te halen (66,7 procent.) In totaal waren er 265 stembiljetten verspreid. Het opkomstpercentage was dus 69%. Notaris Ter Braak heeft deze uitkomst aan het begin van de middag bekend gemaakt.

 

Met het verwerpen van de BIZ staat het masterplan voor het centrum op losse schroeven. Onderdeel van het masterplan is onder andere het afschaffen van betaald parkeren. Het was de bedoeling om het nieuwe parkeerbeleid (geen betaald parkeren meer in het centrum, in plaats daarvan blauwe zone) op 1 oktober in te laten gaan. Het college zou het besluit daarvoor volgende week nemen. Dat kan nu niet doorgaan.

De BIZ zou, samen met de reclamebelasting, de financiële bijdrage leveren die de ondernemers, verenigd in Op Naar Nijverdal, hadden toegezegd aan het masterplan. 

De verantwoordelijke wethouders Jelle Beintema (BIZ, parkeerbeleid) en Thomas Walder (herinrichting Grotestraat) zijn zeer teleurgesteld over de uitslag. Wethouder Walder: “Dit is echt erg. We moeten nu zo snel mogelijk in beraad met de ondernemers.” 

Meerderheid net niet groot genoeg
De BIZ was een van de financiële pijlers onder het masterplan. Wethouder Beintema: “De situatie doet zich nu voor dat een ruime meerderheid van de pandeigenaren vóór deze belasting heeft gestemd, maar dat is helaas niet voldoende.“

 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Marloes schreef op 05-07-2016

Nou fijn, zijn we eerst weer blij gemaakt met een dooie mus......

K-e schreef op 05-07-2016

Het zal wel voor veel ondernemers te duur zijn. Uit huilen en wat nieuws zoeken HR beintema.

pff schreef op 05-07-2016

@marloes, Maak je geen zorgen, je mag het straks gewoon via de gemeentelijke belastingen betalen. Had je beter een paar centen in de parkeerautomaat kunnen gooien.

Gerrit schreef op 05-07-2016

Als we een jaar lang al het betaalde parkeergeld,nu eens schenken aan 'op naar Nijverdal' dan heeft iedere automobilist daar een steentje aan bij gedragen.

pff schreef op 05-07-2016

@Gerrit Wie gaat dan die automaten de komende jaren af betalen?

irma schreef op 05-07-2016

Niet leuk..ga toch al vaak naar rijssen veel gezelliger en weinig leegstand geen parkeergeld...Nijverdal je maakt jezelf kapot

Mitis schreef op 05-07-2016

Ik geef de ondernemers groot gelijk, net iets te gemakkelijke oplossing, de rekening van grootheidswaanzin doorschuiven naar de - ook nog - meest gedupeerde groep.

G.E.W schreef op 05-07-2016

Kunnen wij de auto tenminste nog dicht bij huis parkeren.Dan is de aanschaf van een vouwfiets niet nodig.

Mitis schreef op 05-07-2016

Waarom geen echte oplossing? Excuses aanbieden aan de bevolking voor verkeerde beslissingen en de belasting omhoog uiteindelijk is er toch geen ontkomen aan! Hoewel draaikonten wel een typische CDA reactie is.

Floor schreef op 05-07-2016

Het was inderdaad slechts het doorschuiven van de rekening van de burger naar de ondernemer. Een ruime meerderheid van de pandeigenaren werd ons voorgespiegeld door 'op naar Nijverdal' (samen de schouders eronder...) Nu blijkt, en dat wisten we al, dat er helemaal geen meerderheid is voor een absurde verhoging van de reclamebelasting (we noemen het alleen biz) die door ' op naar Nijverdal' door de strot van ondernemers is gedrukt en breed werd uitgemeten in de locale media. Volgende plan eerst maar in stemming brengen voor je 't allemaal van de daken schreeuwt ' op naar Nijverdal' dat is tenminste eerlijk!

Piet schreef op 05-07-2016

Op naar rijssen

Roos schreef op 05-07-2016

@Floor ik denk dat je verkeerd leest, er was wel een meerderheid (62,5%) voor, maar dat was niet genoeg omdat het tweederde moest zijn.

Jos schreef op 05-07-2016

belachelijk dat de ondernemers duizenden euro's moeten bijdragen aan het afschaffen van betaald parkeren. betaald parkeren gewoon laten zoals het is.

Wim schreef op 06-07-2016

Betaald parkeren laten zoals het is, geen belachelijk duur centrumplan, alleen de fietsers op de rijbaan. Rode fietsstrook maken (2x), 30 km voor Grotestraat invoeren klaar. Wij willen niet elk jaar een verhoging van de gemeentelijke belastingen, luister eens naar de burger!!! Smijt niet met ONS geld!!!!!!

Hendrik schreef op 06-07-2016

Ik ben nu wel erg benieuwd wat plan B inhoud!!!!Is het wel zo verstandig om dit door de Hr.Walder te laten doen? En over het parkeer beleid van Hr.Beintema maar helemaal te zwijgen!!!!!

A.J.P schreef op 06-07-2016

laten zoals het nu is beter parkeergeld betalen dan belasting en mensen die naar Rijssen gaan laten gaan (geven toch geen geld uit)

Poffers schreef op 06-07-2016

Vind ik ook. Ik kom zelden in Nijverdal, Hellendoorn heeft genoeg. Geen zin om straks meer belasting te gaan betalen.

Mitis schreef op 06-07-2016

Haha hoe naïef kun je zijn als je denkt dat je NU al niet betaald voor het mislukte parkeerbeleid, zeker nooit van creatief boekhouden gehoord en wie denk je dat al de bijdragen betaald om winkels toch verhuurd te krijgen en wie betaalde voor de garantie stelling voor de bouw van de woningen boven de parkeergarage? Jij dus!!!

William S. Burroughs schreef op 06-07-2016

Aan Mitis. U zit er weer mooi boven op en praat geen poep. Zo naïef ben ik nu ook weer niet. Mooi gesproken. Want dit hele fiasco komt als een boomerang gewoon weer bij de burger terug. Kortom een excuus zoals u al eerder noemde is hier echt wel op zijn plaats. Prettige avond.

Henk R. schreef op 07-07-2016

Het blijkt maar weer hoe kort van geheugen mensen zijn. Allereerst is de parkeergarage en het betaald parkeren ingevoerd op verzoek van de ondernemers, weliswaar lang geleden, maar toch. En de redenen waren heel simpel, men wilde minder blik op straat, meer mensen op de fiets en parkeerruimte voor mensen die wilden winkelen en niet alle parkeerplaatsen in en rond ons centrum in laten nemen door werknemers. Die redenen zijn nog steeds aanwezig. Wat de ondernemers hadden moeten doen toen betaald parkeren werd ingevoerd was aan klantenbinding en promotie doen. Heel simpel: je biedt de klant een korting op de rekening, een vergoeding of een uitrijkaart aan als die bij jou koopt. En die oplossing kan nog steeds. Kost volgens mij ook veel minder dan de bedragen die men nu zou moeten betalen. In plaats daarvan hebben ondernemers alleen maar geklaagd over iets wat ze zelf wilden en mensen weggejaagd naar andere plaatsen. Al die mensen die in Rijssen gaan winkelen vanwege betaald parkeren rekenen zich ten onrechte rijk, want je moet wel de benzine betalen en je moet daar regelmatig zoeken naar een parkeerplaats.

Mitis schreef op 07-07-2016

Weer dezelfde fout Henk R., het gaat niet alleen om parkeergeld, het centrum van Nijverdal had en heeft weinig te bieden als je dan ook nog belemmeringen opwerpt zoals betaald parkeren EN je hebt overijverige controleurs in dienst, dan ben je er als bezoeker na een paar bekeuringen klaar mee. Rijssen heeft - altijd al - een beter winkelaanbod en er zijn ALTIJD voldoende parkeerplaatsen beschikbaar, ik kom er elke week. Ik twijfel sterk aan jou opmerking dat betaald parkeren is ingevoerd op verzoek van de ondernemers, als dat echt zo zijn die wel erg dom of hebben ze een dubbele agenda.

Han schreef op 07-07-2016

@Mitis, Henk R. Heeft wel gelijk betreft het verzoek van de ondernemers. Dit is en lang geleden. Betreft het betaald parkeren op Nijverdal is natuurlijk van de zotte. Nijverdal is hier als winkelplaats totaal ongeschikt voor. Het is geen Enschede, Hengelo of Zwolle. Dat je betaalt voor de parkeergarage snap ik. Dit doe ik namelijk altijd en zal dit ook blijven doen, ook als het betaald parkeren eraf gaat.

Arie schreef op 07-07-2016

Ten tijde van de ontwikkeling van de plannen, zo rond of kort na de eeuwwisseling, was het vaak lastig om een parkeerplaats te vinden op donderdagavond en zaterdag. Er was toen een schreeuwend tekort aan parkeerruimte. Achteraf concluderen dat het een slecht plan was of dat de timing hoogst ongelukkig is geweest is wellicht wat al te makkelijk.

Mitis schreef op 08-07-2016

@ Arie, je hebt gelijk, maar een slim gemeentebestuur had kunnen weten hoe ruim voor deze zaak het in Borne is gegaan, daar had het gemeentebestuur al naar korte tijd door dat het niet werkt in een kleine kern.

Henk R. schreef op 08-07-2016

@Mitis en Han. Borne en Rijssen hebben wel bewezen dat alleen betalen in een parkeergarage meestal niet werkt. Wellicht had het in Nijverdal door de goede locatie wel kunnen werken, maar dat weten we niet. De keuzes die in volgens mij 2004 zijn gemaakt, zijn voor die tijd logisch. Het waren overigens niet alleen de ondernemers, maar ook omwonenden uit bijvoorbeeld de Bloemenwijk die gepleit hebben voor betaald parkeren. Waar het natuurlijk vooral om gaat is de houding en inzet van de ondernemers zelf, je moet zelf ook creatief zijn en lef hebben, je nek durven uitsteken en achter de keuzes staan die je hebt gemaakt. P.S.: In Borne en Rijssen was afschaffing van betaald parkeren in de garage overigens voordeliger dan de mensen nog langer te laten betalen. Dat is in Nijverdal dus niet het geval. Als je betaald parkeren afschaft, heb je een gat van een paar ton in de begroting en dat zouden de ondernemers voor 5 jaar voor een deel betalen, de rest betalen we gewoon met z'n allen.

Mitis schreef op 08-07-2016

Natuurlijk, zelfs een gemeentebestuur heeft geen helderziende gaven, maar als je duidelijk ziet dat het fout gaat moet je handelen en niet vooruit schuiven, de CDA tactiek, voor handelen ben je aangenomen, dus een sorry naar de burger, belasting omhoog en nooit weer over lullen, of wil je wachten tot de laatste winkel sluit? Daar heeft de burger - want daar zijn ze toch voor - ook niets aan.

Uw reactie

Naam:
Bericht: