Interview Robin Tibbe met Dianne Harberink over parkeerplaats station

Datum: 06-05-2014

13.14 uur - Robin Tibbe, tweedejaars student Journalistiek in Zwolle, stuurde ons het interview dat hij hield met VVD-er Dianne Harberink over de parkeerplaats bij het station, die vrijwel altijd vol staat en daarom eigenlijk niet te gebruiken is door reizigers. 

 

Betaald parkeren, het is al geruime tijd een punt van discussie binnen de gemeente Hellendoorn. Het zorgt voor overlast op de plekken die net buiten de zone vallen. Zo ook de parkeerplaats bij het station. Reizigers kunnen er hun auto niet meer kwijt omdat bezoekers van het centrum hun auto er parkeren. Dianne Harberink (commissielid) van de VVD pleit voor een oplossing en ziet er het liefst een slagboom komen om niet-reizigers te weren.

Door Robin Tibbe

Wat is op dit moment de situatie met de parkeerplaats bij het station van Nijverdal?
"Aan de kant van de stationszijde parkeren mensen die er niet horen te parkeren. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan mensen die op het gemeentehuis of in de winkels werken. Die horen daar niet te staan, maar ze willen liever niet betalen om in de buurt van hun werkgever te betalen. De treinreiziger kan daardoor zijn auto niet kwijt."

Wanneer is dit probleem ontdekt?
"Vanaf de opening van de parkeerplaats stond het al de gehele dag vol. Dan zie je daar in de ochtend dezelfde auto's staan als in de avond. Het is de bedoeling dat in de toekomst de parkeerplaats groter wordt, omdat het gebouw van de gemeente zal verdwijnen. Dan is het probleem echter nog niet opgelost. Dus heel veel treinreizigers parkeren hun auto nu in de woonwijken en dat is niet de gewenste situatie."

Hoe willen jullie dat gaan oplossen?
"Op dit moment kijken meerdere partijen naar een oplossing. We zijn er in ieder geval mee bezig om te kijken wat het beste is voor de reiziger die met de auto naar het station komt. Het is nog niet een besluit dat door de raad is geweest. We kijken wel hoe we het beste met de situatie kunnen omgaan."

Zoals?
"Je kunt dan denken aan betaald parkeren voor iedereen of bijvoorbeeld een slagboom voor de ingang van het parkeerterrein. Dan kun je alleen met een OV-kaart het terrein op. In principe is het niet de bedoeling om het betaald parkeren uit te breiden, daar hebben we al genoeg plekken van in Nijverdal. Je moet niet een probleem gaan uitbreiden om het nog groter te maken."

Bij het plaatsen van een slagboom kan je dus met een OV-kaart het terrein op. Dan is het in principe alsnog voor bijna iedereen mogelijk om op het parkeerterrein te parkeren?
"Daar is al over nagedacht. De gebruikers van de parkeerplaats moeten eerst hun kaart scannen als ze langs de slagboom komen. Wanneer ze het terrein verlaten, moeten ze dat opnieuw doen. Op die manier kunnen we zien of ze wel of niet met de trein gereisd hebben. Je moet kunnen controleren of dat het geval is, want anders kan iedereen er weer gaan staan. dan heb je hetzelfde verhaal."

Had dit van tevoren voorkomen kunnen worden?
"Dat denk ik wel. Ik denk overigens dat over het heel betaald parkeren niet lang genoeg nagedacht is. Ze zijn er te vroeg mee begonnen. We hebben als VVD wel voor gestemd, maar het tijdstip van invoeren is niet gunstig geweest. Vooral in verband met de recessie."

Zijn daar ook de problemen rondom de kosten van de parkeerexploitatie vandaan gekomen?
"Nee, dat denk ik niet. Ze hebben een misrekening gedaan. Het betaald parkeren is in een tijd ingevoerd waarin de crisis begon. Dan heb je uiteraard minder mensen die betaald parkeren, plus dat er veel tegenstander is van mensen die het liever niet willen. Je hoort ook mensen zeggen dat ze dan naar Rijssen gaan. Dat is volgens mij niet om het betaald parkeren, maar omdat het winkelaanbod daar groter is dan in Nijverdal."

Niet alleen bij het station zijn problemen met het parkeren. Ook bij de supermarkten, waar je gratis kan staan, zijn vrijwel continu de parkeerplaatsen bezet. Wordt dat dan ook meegenomen bij het aanpakken van het probleem?
"Dat is eigenlijk niet mogelijk. Die plekken zijn eigen grond en daar heeft de gemeente niets over te zeggen. Als ze zelf aangeven dat ze een blije zone willen, dan kan je als gemeente meewerken. Dat is bijvoorbeeld bij de Albert Heijn gebeurd. Dan laat je daar bijvoorbeeld een controleur kijken of iedereen zich aan de geldende regels houdt."

Is het parkeerterrein bij het station dan ook eigendom van de NS?
"Nee, de gemeente is eigenaar van dat terrein. Maar ook een gemeente heeft contractueel gezien verplichtingen rondom een parkeerterrein bij een station. We zijn verplicht om een x-aantal parkeerplaatsen te hebben voor de reizigers. Anders kan de NS besluiten om de trein niet meer in Nijverdal te laten stoppen, omdat volgens hun de reizigers dan niet meer kunnen in- en uitstappen."

De gemeente is dus verplicht een aantal parkeerplaatsen te hebben. Wordt daar op dit moment aan voldaan?
"Het is nog niet helemaal groot genoeg. Maar hoe groter het wordt, hoe groter de problemen waarschijnlijk worden. Bovendien wil iedereen, voor het milieu, dat de mensen steeds minder de auto gebruiken. Met het uitbreiden van de plekken stimuleer je juist het autogebruik."

Zijn er al klachten binnen gekomen van de reizigers?
"Die zijn er inderdaad. We krijgen dan klachten dat de reizigers niet weten waar ze hun auto moeten neerzetten. Sommigen kiezen er dan voor om de auto in de woonwijk te zetten en dat is niet wenselijk. Daarom moet het ook opgelost worden."

Op dit moment is de discussie rondom de parkeerplaats bij het station nog gaande. De gewenste oplossing lijkt het plaatsen van een slagboom te zijn. Dan is het echter wel de vraag hoe de controle uitgevoerd zal worden omtrent de OV-kaarten. Het is onduidelijk wanneer de reizigers een definitieve beslissing kunnen verwachten. 

 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Arie schreef op 06-05-2014

In ander nieuws: http://www.hartvanhellendoorn.nl/10988/college-adviseert-de-raad-geen-slagboomparkeren

Dennis schreef op 06-05-2014

Wat gaat er gebeuren als deze plek alleen nog toegankelijk is voor OV-reizigers? Juist; dan gaan de mensen die bij de winkels werken in de woonwijk parkeren :)

hennie schreef op 06-05-2014

is het niet lachwekkend, de gemeente dacht een leuk centje binnen te halen, maar vergat dat de mensen ook na kunnen denken, alle mogelijke vrije plaatsen staan c/a 08.30 uur vol BUITEN de ZONE , s , zo ook aan de nijkerkendijk en in de buurt.

jan schreef op 06-05-2014

Moet je eens gaan kijken bij de nijkerkendijk wie daar de auto parkeert , het is een mevr uit haarle en die werkt op het gemeentehuis, geloof dat ze in haar vrije tijd iets met rozen doet

tja. schreef op 06-05-2014

Volgens mij komen er weinig ambtenaren met de trein dus het gemeentehuis kan prima naar het industrieterrein of langs de Regge bij de gemeente werkplaats. Gratis parkeren voor iedereen.

Tja 2. schreef op 07-05-2014

Goed idee. Misschien nog beter naar Kronnenzommer. De verpleeghuizen moeten ook sluiten en de bejaarden willen liever in het centrum wonen.

H.Scholten schreef op 07-05-2014

Geef a.u.b. alle parkeerplaatsen weer geheel vrij, voor tenminste het eerste hele uur aaneeensluitend, of tot een bepaalde tijd ,en daarna een betalings-systeem o.i.d., en dan overal waar in eerste instantie ook de bedoeling was. Met een maximum bedrag van niet meer dan €.5,00 per dag. Voor degenen die in de zone's werken, half geld invoeren.. Ook B&W laten betalen

henkie schreef op 07-05-2014

@Tja 2, maar waar laat dat verzorgend personeel dan weer hun auto`s. Elk voordeel heb weer z`n nadeel(Johan Cruyfff).

vicky schreef op 09-05-2014

Parkeer probleem......kom eens kijken aan de directe noordkant van het station in het "rooie dorp" eigen bewoners kunnen hun auto niet meer parkeren omdat centrum personeel de auto daar de hele dag laten staan !!!!!

Uw reactie

Naam:
Bericht: