Sterrencollege: Nieuwe planeten, nieuw leven?

Datum: 15-02-2019

14.17 uur - Is de aarde nog wel zo uniek? De laatste twintig jaar zijn er al zo’n vierduizend planeten ontdekt rondom andere sterren, de zogenaamde exoplaneten. Met die ontdekkingen worden vragen die de mensheid zich al duizenden jaren heeft gesteld, weer extra actueel: Is  er ander leven in het universum? Zijn er mogelijk andere door levend organismen bewoonde planeten? Hoe is ons zonnestelsel eigenlijk ontstaan?   Etc. etc.

Super-aardes
Sinds de eerste exoplaneten werden ontdekt in de jaren 90, moesten de theorieën over hoe planeten ontstaan behoorlijk op de schop. Veel planeetontdekkingen kwamen als een grote verrassing omdat de gevonden planeten totaal niet lijken op de planeten in ons eigen zonnestelsel! Het meest ontdekte type planeet zijn de zogenaamde “super-aardes”. Dit zijn planeten die op de aarde lijken qua samenstelling, maar een heel stuk groter zijn. Ook zijn er gigantische gasreuzen gevonden, groter dan Jupiter, die in slechts een paar dagen om hun ster heen draaien.

Actueel Sterrencollege: In dit college gaat Djoeke Schoonenberg het hebben over haar onderzoek naar de vorming van planeten rondom jonge sterren. In het bijzonder zal het gaan over de mogelijke aanwezigheid van water op exoplaneten en de speurtocht naar tekenen van buitenaards water en leven. De bezoekers van dit Sterrencollege hebben de primeur: ze kunnen als eersten kennis nemen van de  voorlopige  uitkomsten van het boeiende onderzoek door Djoeke Schoonenberg.

Djoeke Schoonenberg ( Hengelo Overijssel ) heeft in 2012 haar bachelor Liberal Arts and Sciences behaald aan het University College Utrecht. Ze heeft daarna een jaar natuurkunde gestudeerd aan de Universiteit van Lund in Zweden, waarna ze terugkeerde naar Nederland en in de zomer van 2015 cum laude afstudeerde van de masteropleiding natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds oktober 2015 doet ze daar promotieonderzoek naar de vorming van planeten.

Sterrencollege:  Nieuwe planeten, Nieuw leven?
Djoeke Schoonenberg  Universiteit van Amsterdam
woensdag 20 februari.
Aanvang 20.00 uur
Deur open 19.30 uur
Entree volw. € 8,--   jeugd € 4,--
Inclusief de mogelijkheid om na afloop het planetarium en de koepel te bezoeken.
Donateurs gratis entree.

Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties