Salland-Twentetunnel wordt op termijn aangepast om brandwerendheid te verbeteren

Datum: 08-08-2017

21.07 uur - Op termijn zal de Salland-Twentetunnel worden voorzien van aanvullende brandwerende maatregelen. De huidige tunnel voldoet zeer waarschijnlijk niet aan de eisen op het gebied van brandwerendheid. Nadere onderzoeken moeten uitwijzen hoe dit probleem het hoofd kan worden geboden.

 
Gebleken is dat na proceswijzigingen in de betonindustrie in 2008 een bepaalde betonsoort problemen kan geven bij brandwerendheid. Testen van Rijkswaterstaat hebben inmiddels uitgewezen dat de brandwerendheid van de betonconstructie mogelijk niet de vereiste 60 minuten bedraagt, maar 22 minuten. Dit geldt echter alleen in het geval van een bijzonder intense brand met een hitte-intensiteit van 200 megawatt. Die doet zich bijvoorbeeld voor bij een vrachtwagen met brandende pallets of een tankwagen met brandstof. De kans op zo’n calamiteit is extreem klein. In Nederland heeft die zich voor zover bekend in een tunnel nog nooit voorgedaan.
 
Bij de spoortunnel worden geen problemen verwacht omdat er geen goederentreinen passeren. En bij een brand in een personentreinstel is de maximaal te verwachten hitte- intensiteit 40 megawatt.
 
Rijkswaterstaat doet op dit moment aanvullende onderzoeken die moeten uitwijzen hoe de problemen van brandwerendheid het hoofd geboden kunnen worden. In de tweede helft van augustus zal daarover meer duidelijkheid ontstaan.
 
Tunnel blijft vooralsnog open
Het college van burgemeester en wethouders heeft als verlener van de openstellingsvergunning besloten de Salland-Twentetunnel vooralsnog niet af te sluiten voor vrachtverkeer, ondanks het feit dat is gebleken dat de betonkwaliteit in de tunnel mogelijk niet voldoet aan de gestelde brandveiligheidsnormen. Dit omdat de kans op ongelukken met een aanzienlijke impact op de omleidingsroute groter wordt geacht dan de kans op een forse calamiteit in de tunnel. Omleiding heeft, hoe dan ook, tot gevolg dat vrachtverkeer door de bebouwde kom van Nijverdal rijdt, die daarop niet is ingericht, en dus allerlei risico’s met zich meebrengt.
 
Het probleem met de gebruikte betonsoort doet zich, behalve bij de Salland – Twentetunnel ook voor bij de Tweede Coentunnel in Amsterdam, de Ketheltunnel in Schiedam en de Koning Willem Alexandertunnel in Maastricht.
 
Klik HIER voor het ANP persbericht.
 
 
 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

Jos schreef op 08-08-2017

hoezo is de bebouwde kom niet ingericht voor vrachtwagens? Zie er genoeg rijden.

Wat ben ik toch een tut! schreef op 08-08-2017

@Jos; vrachtwagens zijn gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. En daarbij de uitlaatgassen. Snelheid in tunnel terugbrengen tot 60 km per uur, verkleint risico op ongelukken.

k.e schreef op 08-08-2017

inderdaad JOS, waar hebben ze dan al die jaren gereden?????, weer een smoes van de overheid, dat er wat veranderd is JA maar kunnen dan ineens geen vrachtwagens daar meer langs???

k.e schreef op 08-08-2017

TUT, ga maar weer slapen, ik ben het TOTAAL niet met je eens, veel vrachtwagens brengen onze levens behoefte, die uitlaat gassen ruik je JA, maar niet zo schadelijk als die benzine lucht, en dat ze gevaarlijk zijn, ze krijgen gewoon de ruimte niet.

Jos schreef op 08-08-2017

tut automobilisten zijn nog gevaarlijker toch? rijden er meer van en te hard. wat denk je van de uitstoot van die Duitse auto;s. Dus domme opmerking.

Mitis schreef op 09-08-2017

Het motto is weer, hoe meer ellende hoe langer brood op de plank, de heren bedenken wel wat nieuws om de kassa te laten rinkelen...

Mitis schreef op 09-08-2017

@Tut: Al het verkeer is gevaarlijk, zelfs seksueel verkeer, wat dacht je van racende bejaarden op de e-bike...

Wat ben ik toch een tut! schreef op 09-08-2017

@k.e., @Jos, fietsers zijn veiliger op vrijliggende fietspaden, en zoals b.v. op de Smidsweg/ Rijssensestraat, waarbij er met verfstrepen de scheiding tussen fietsers en vrachtwagens aangeduid wordt, is het vooral voor groepjes scholieren erg gevaarlijk. Veiliger is dan dat vrachtwagenverbod tussen 07:00 en 09:00 en 15:00 en 17:00 uur.

Wat ben ik toch een tut! schreef op 09-08-2017

@Mitis; aha, nu begrijp ik het: hitsige jongemannen ontladen hun testosteron door in hun Golfjes hard te scheuren en hitsige oude mannetjes doen dat op hun e-bikes!

Maarten schreef op 09-08-2017

Volgens mij leven sommige liever in een museum dan in de werkelijkheid.

Richard schreef op 09-08-2017

Tut, het ging om het vrachtverkeer uit de tunnel en een omwegleidingsroute hiervoor. Wanneer deze over de grote straat gaat is er niets aan de hand. hier liggen vrijliggende fietspaden. Tut wel ff bij de feiten blijven waar het verhaal over ging.

k.e schreef op 09-08-2017

ja tut, weg met die vrachtwagens en de scholieren de ruimte geven om links en rechts op de voetpaden te fietsen, er zijn regels die wij met ze, n allen behoren op te volgen.

Mitis schreef op 09-08-2017

Kom kom Tut, dit is even te gemakkelijk jij vergeet 2 groepen. De meisjes en zij die op de volgende operatie wachten...

Richard schreef op 09-08-2017

Tut, tussen de jouw genoemde tijden is er ook fietsverkeer en niet alleen op de jouw genoemde tijden. Wat denk je van Ouders met kleine kinderen, ouderen en forensen etc.. die fietsen de gehele dag en niet tussen twee tijden hoor!!!! Vrachtverkeer gewoon verbieden zeker.

Wat ben ik toch een tut! schreef op 09-08-2017

@Richard; wat dacht je van vrachtverkeer dat vanuit Haarle richting Rijssen wil? @Mitis; vrouwen hebben veel lager gehalte en bezorgen daarmee anderen geen overlast. @Richard; wanneer de scholen beginnen en eindigen, rijden er in korte tijd veel scholieren, vaak in groepjes en zijn drukker met elkaar en mobieltjes dan met het overige verkeer. Inderdaad mijn voorstel slaat nergens op en is onuitvoerbaar.

Jos schreef op 09-08-2017

Tut deze scholieren rijden vanaf de Smidsweg na 500 meter de Holterweg op. Dit gebeurd al tien tallen jaren. Zijn hier veel ongelukken gebeurd??? Alle fietsen afpakken van mensen uit Haarle, want hier ligt geen vrij liggen fietspad !!!....Tut stop aub met reageren.

Gerrit. schreef op 10-08-2017

Een tip!! We hebben een bedrijf in Nijverdal. Die maakt brandvertragend materiaal.

Uw reactie

Naam:
Bericht: