Elektrificatie spoortraject Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Datum: 22-05-2015

18.49 uur - De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Wierden zijn gegund aan aannemer VolkerRail. In opdracht van de provincie en ProRail start VolkerRail in oktober 2015 met de uitvoering van de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn medio 2017 gereed.

 
 
 
Werkzaamheden
Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden zal iets worden verhoogd, zodat de bovenleiding er onder door kan.
 
Impact voor reizigers: bus in plaats van trein in de avond
Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de  hinder voor reizigers tot een minimum  te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.
Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds vanaf 20.00 rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg (Vechtdallijnen).
 
Elektrificatie
De provincie Overijssel heeft het treintraject Zwolle-Enschede in december 2014 van het Rijk overgenomen. Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).
Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.
 



Reacties via Facebook

Vanaf nu kun je ook reageren via Facebook! Wel zo makkelijk. Als je liever via het normale reactieformulier werkt, kan dat natuurlijk ook. De reacties worden niet vermengd, zodat de mensen die het bericht via Facebook krijgen, de discussie ook kunnen volgen.

Reacties

H.C. schreef op 23-05-2015

De aanwonende mogen dus wel overlast ondervinden. Gaat lekker zo, weg nachtrust.

HENK schreef op 23-05-2015

moet de brandweer weer een ander blusplan maken de vorige was zonder elextra

tja. schreef op 25-05-2015

Kijk, kunnen in 2018 de eerste nachttreinen met goederen rijden.

Uw reactie

Naam:
Bericht: